lördag 16 maj 2009

Bakning - recept - focaccia

...i förmiddags bakade jag focaccia igen...

Lille A var väldigt intresserad av vad som hände i den

där maskinen på diskbänken...

...i min förra blogg hittar man receptet på detta underbart
goda bröd. Men eftersom jag är "här nu" så kommer det igen.
Denna gång använde jag inte dinkelmjöl - utan vanligt
vetemjöl - och då får man öka på
mjölmängden med ett par dl mjöl.

Dinkelfocaccia med svarta oliver

25 gram jäst
6½ dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja
ca 1 kg dinkelmjöl (jag hade i ca 13 dl mjöl)
20 oliver
3 tsk flingsalt
olivolja till pensling
ev. lite hackad rosmarin

Lös upp jästen med vattnet. Blanda samman mjöl, 2 tsk salt, 1 msk olivolja. Arbeta degen väl - gärna i maskin.
Täck med bakduk och låt jäsa i 1 timme.
Häll över degen i en väl smord långpanna och jämna till ytan.
Låt jäsa i 20 minuter (övertäckt med bakduk).
Tryck ner oliverna i degen och låt jäsa 10 minuter till.
Pensla med lite olivolja och strö över 3 tsk flingsalt
Strö på rosmarin
Sätt in plåten i mitten av ugnen (225 grader) i 20 minuter.
Skär i rutor. Låt kallna utan bakduk.
Så här ser det ut innan brödet kommit in i ugnen:


Oh, så här gott ser det ut när det kommit ut ur ugnen.

Till lunch grillade vi brödet i smörgåsgrillen.
Delade det på mitten, fyllde med salami, tomat, röd lök och mozzarella.
Mumma!

1 kommentar: