måndag 18 maj 2009

Recept - rabarberpaj med marängtäcke

...man kan nästan tro att detta är en receptblogg...

Här kommer nämligen ännu ett recept.

Det är receptet på den goda rabarberpajen jag

bakade i går.

Den var verkligen jätte-jättegod.

Rabarberpaj med marängtäcke
Jag gjorde samma pajskal som till ananaspajen.
Det andra pajskalet verkade så krångligt och det
ska inte vara krångligt att baka...
Blanda och tryck ut i en pajform:
150 gram smält smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl socker
Blanda ca 5 dl skivad rabarber, 1dl socker med 1 tsk kanel i en kastrull.
(Kom ihåg att inte använda en aluminiumkastrull till rabarber!)
Småputtra i 10 minuter och rör i 2 tsk potatismjöl.
Häll "krämen" ovanpå pajskalet.
Marängsmet: Vispa 3 äggvitor till hårt skum.
Vispa sedan i 2 dl socker.
Bred på marängsmeten och grädda i 20 minuter i mitten av ugnen.
Voila!


4 kommentarer:

  1. Jag kan intyga att den var suoergod. Hade turen att få mig en bit!!!
    MVG+++ Yvonne!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja bageri, det vore nåt det. Skulle va kul :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mums...den lät good den småste jag prova :)

    SvaraRadera
  4. men blir marängen hård på din?

    SvaraRadera