måndag 5 juli 2010

Vår lilla kryssningsresa...

...i morse klockan 7 lade vi till vid Frihamnen efter vår lilla kryssningsresa...
2½ timme senare var vi hemma med huvudet fullt av trevliga små minnen.
Några av minnena bjuder jag på - i och med dessa bilder.
Här är båten som vi klev ombord på i torsdags:





Förväntansfull Jenny:



Något gott att dricka...



För att få komma i land i St Petersburg bokade vi en utflykt (fick då gruppvisum).
Vår utflykt varade en heldag och vi började på floden Neva.
Rysk guide som talade svenska.
Här sitter grabbarna "B" med sina "hörsnäckor":



Vi gled förbi en hel del att titta på.
Här är en båt...(oh, jag har glömt bort vad den var känd för...)



Det här är i alla fall Aurora som var ett viktigt skepp
under krigstiden:



Och här är fd KGB som även i dag fungerar som högkvarter
för säkerhetstjänsten:



St Isaacs katedral:



Vi var även in i denna kyrka och fick oss en
dos av den rysk-ortodoxa kulturen.
Det var en minst sagt annorlunda upplevelse.



Lunchade med rysk vodka och champagne
samt en tre-rätters måltid.
Johan blev uppbjuden till dans och visade sig vara en
riktig hejare på att dansa kosackdans:



Jari hälsade på restaurangens "vaktbjörn".



Restaurangen vi åt på:



Att bli kissnödig mitt under en utflykt är inte ett dugg kul.
Jag var i riktig nöd och den enda toaletten jag fann var
denna ryska "bajamaja" som var allt annat än fräsch
och som dessutom kostade pengar.
Rubel var det ont om.
Slängde fram 1 euro och fick kissa.
Nöden har ingen lag.



Denna lördag var det många bröllopspar i farten.
Guiden berättade att de brukar fira i dagarna tre (ifall de orkar).
Vi såg brudpar lite varstans.



Detta är Katarinapalatset som verkligen är ett palats.
Se själva:










Mycket bladguld överallt.
Den här klänningen hade Katarina haft på sig:




Katarinas enkla lilla badhus:




Tallinn...(3:e gången jag var där) men staden är bra mysig...



Många gamla byggnader:



Jag och Jari:



Vad sägs om att cykla på den här????



Jari och jag är på väg tillbaka till båten...



Sista kvällen i goda vänners lag.
All serveringspersonal sjöng för oss:



Det är mycket gott som har glidit ner i magen under de här dagarna.
Gårdagens desserter såg ut så här:
Längst bort: Limepaj
Mitten: Chokladkaka
Närmast: Parfait



Vi har även roat oss med att kika på bra shower.
I går var det avslutning.



I morse var det så här tomt på fartygets shoppinggata:



Tack mina vänner för att ni var med och gjorde denna resa till ett härligt minne.
Avslutar med några trevliga frågor som personalen på båten fått genom åren:-)
*Är det söt- eller saltvatten i toaletten?
*Har det här fartyget sjunkit någon gång?
*Går den här trappan uppåt eller nedåt?
*Går den här hissen till främre delen av båten?
*Bor personalen på båten?

2 kommentarer:

  1. Det var väl en trevlig resa..men jag saknar det tredje paret!!

    SvaraRadera
  2. Det gör vi med...kanhända ville de inte vara med på fotona:-)

    SvaraRadera