måndag 13 juni 2011

Sista måndagen i skolan på ett tag...

...i dag gjorde jag sista måndagen i skolan på ett bra tag...

I fredags var det skolavslutningar i kyrkan och jag var en del

av 2 av dem.

Förra året tog Timmy studenten så då var det mycket i görningen.

I år var det desto lugnare.

Jakob slutade 4:an och Julia 6:an.

Tuvis går på sommarlov på fredag och då ska även hon

byta "klass" (läs avdelning) och i höst börjar hon

på Igelkotten - avdelningen för de större barnen.

Jag jobbar i morgon och på onsdag och därefter är det dags

för semester och ferie.

Alltså inte sommarlov.

Min ferie är inarbetat tid.

Ni vet väl om att lärarna (inklusive jag) jobbar

45 timmar i veckan (10 timmar är förtroendetid)

och det är den "övertiden" vi får ut i det ni kallar sommarlov.

Tänk på det när ni går hem på eftermiddagen och lämnar

ert jobb bakom er...vi tar med oss vårt hem, i form av rättning

av böcker, iordningställande av material, telefon- och

mejlkontakt med föräldrar, skriver och dokumenterar.

Det är alltså den tiden vi får "tillbaka" i form av ledigt på sommaren.

Så nu vet ni det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar